Mesterséges intelligencia kutatás, chatbot, magyarul beszélő program, magyrul beszélő chatrobot, Lafoxka
 
 
 
Játékok
A Mesterséges Intelligencia
A mesterséges intelligencia kutatás fejlődése időrendben:

A feltalálók és a tudósok évezredek óta próbálnak robotot készíteni, a Mesterséges Intelligencia mégis csak az 1900-as évek közepén, a számítógépkorszak kezdetével jelent meg.

  • I.e. 1500. körül Memnónnak, Etiópia királyának a szobra napfelkeltekor és napnyugtakor dallamos fuvolahangokat adott ki magából.
  • I.e. 500. körül King-Su Cse fából és bambuszból repülni tudó szarkát épített Kínában.
  • I.e. 50. körül megszületik Arisztotelész által írt logikai művek összefoglalása az 'Organon'.
  • I.e. 206. Kínában Csin-Si Huang-Ti kincstára számára önműködő bábzenekar készült.
  • I.e. 100. körül az Alexadriai Heron 'Automata színház' című munkájában leírja egy mechanikus színház modelljét, melyben kizárólag fogaskerekekkel, emelőlapátokkal és csigákkal mozgatott bábuk szerepelnének.
  • 100. körül az első, pénzérmével működő automata az ókori Alexandriában működött, ahol egy pénzérme bedobása ellenében egy pohár szenteltvizet csurgatott a hívő emberek agyagbögréjébe.
    Ebben az évszázadban az Alekszandriai Hérón, görög mérnök és matematikus több gépet is feltalált, köztük egy gőzturbinát és egy templomkapuk mozgatását megkönnyítő eszközt.
  • 1250. körül. Albertus Magnus német mérnök életnagyságú szolgát épített, egy beszélő- és ajtónyitó automatát. A megrémült falulakók azonban darabokra zúzták, mert az ördög művét látták benne.
  • 1235. körül. Villard d'Honnecourt francia építész számos robot, köztük önműködő angyali és állati alakok vázlatait vetette papírra.
  • 1500. körül. Leonardo da Vinci reneszánsz művész és feltaláló önműködő oroszlánt készített XII. Lajos francia király hivatalos látogatása tiszteletére.
    Kb. ekkor született meg Kopernikusz univerzum modelje- mely a valóságos viselkedés és az észlelt jelenségek szétválásán alapszik.
  • 1637. Megszületett Descartes Meditations c. munkája, mely a test és lélek szétválasztásával foglalkozik
  • 1642. Blaise Pascal francia matematikus számológépet épített.
  • 1650 körül. Christian Huygens holland fizikus és csillagász különféle automata gépezeteket alkotott, köztük szökőkutakat, kocsikat és zenélő dobozokat.
  • 1671. Gottfried Wilhelm Leibniz olyan számológépet konstruált, amelyik tudott összeadni, szorozni, osztani és négyzetgyököt vonni.
  • 1710. körül Leibnitz - hozzájárult a formális logika megteremtéséhez, az univerzális, tudományos kalkulus bevezetésével.
  • 1738. Jaques Vaucanson francia feltaláló robotfuvolát készített.
  • 1752. Lorencz Rosenegger igen nagy sikert aratott Heilbrunnban az addigi idők legnagyobb automata bábszínházával.
  • 1769. Kempelen Farkas sakkjátékos 'robotot' épített. A gép számos játszmát nyert, ám a báró beismerte, hogy némi szemfényvesztés is van a dologban.
  • 1780. körül Euler: a königsbergi hidak problémája kapcsán alkalmazza először a reprezentáció fogalmát.
  • 1800-as évek. A Philadelphiai baba két nyelven írt, és rajzolni is tudott.
  • 1823. Charles Babbage angol matematikus differenciálgépet szerkesztett tengerészeti, biztosítási és csillagászati táblázatok kezelésére. A gépről azt tartották, hogy 'úgy szövi a szám-mintákat, mint szövőszék a gyapjút'.
  • 1830. Egy 'beszélő automata' nagyhatású bemutatójára került sor Londonba. Készítője a bécsi Joseph Faber, akinek 25 évébe telt, mire megtervezte és megépítette a valósághű szimulátort.
  • 1886. Lyukkártyarendszer segítségével végeznek népszámlálást az Egyesült Államokban. A rendszer gyorsaságának köszönhetően alig két és fél hónap alatt sikerült befejezni a munkát.
  • 1893. George Moore gőzembere 14,5 km-es sebességgel haladt, és egy gázbojlertől nyerte az energiáját. Kéménycsöve füstölgő szivart formázott.
  • 1910. körül Friedrich Ludwig Gottlob Frege - az elsőrendű predikátumkalkulus kidolgozója (automatikus következtetések, tételbizonyítás). Korának legjelentősebb logikával foglalkozó tudósa.
  • 1920. Karel Capek használta először a 'robot' kifejezést 1920-as drámájában. (R.U.R. Rossum Univerzális Robotjai)
  • 1928. Richardson angol mérnök elkészítette Erik névre hallgató villanyemberét. Távolról lehetett irányítani, villogott a szeme és zöld lámpák égtek a szájában.
  • 1930. Amerikában Vannevar Bush differenciál-analizátora az első analóg számítógép volt differenciálegyenletek megoldására.
  • 1941. A science fiction író Isaac Asimov használta először a 'robotics' kifejezést a robot technológia, a robotipar megjelölésére.
  • 1943. Az ENIAC, az első teljesen elektronikus számítógép, egy digitális program utasításai alapján működött.
    Ebben az évben Warren McCulloch és Walter Pitts kiadják 'Az idegi működés logikai alapjai' (A Logical Calculus of the Ideas Immanent in Nervous Activity) című művüket, amellyel megalapítják a neururonhálózatok elméletét.
  • 1948. Megjelent Norbert Wiener 'Cybernetics' című könyve, amely a mesterséges intelligencia kutatóinak egyik legfontosabb forrása lett.
    W. Grey Winter amerikai kutató elektronikus teknőcei, Elmer és Elsie elektromossággal 'táplálkoztak'. Amint 'megéheztek', az energiára, megtalálták az utat hazafelé.
    Ugyanebben az évben az amerikai Bell Telefontársaság kutatóintézetében kifejlesztették az első tranzisztort.
  • 1950. Alan Turing által felvetődik egy olyan teszt gondolata, melyben el kéne dönteni, hogy egy beszélgetésben a beszélgető partner egy másik ember, vagy egy gép.
  • 1952. Arthur Samuel (IBM) megírja az első játékprogtamot.
  • 1954. Az MIT Whirlwind számítógépében használt először mágnes-mag memóriát.
  • 1956. A Darthmouth Conference-en John McCarthy először használta a 'Mesterséges Intelligencia' kifejezést.
  • 1957. Newell, Shaw & Simon az általános probléma megoldással foglalkozik.
  • 1957. Megszületik a Logic Theorist nevű program, melynek sikerül Alfred Noth Whitehead és Bertrand Russell Principia Mathematikájának első fejezetének tételeit automatikus eljárásokkal bebizonyítani.
  • 1958. John McCarthy megalkotja a Lisp program nyelvet
  • 1959. Marvin Minsky és John McCarthy vezetésével megkezdte működését a Mesterséges Intelligencia tanulmányozására létrehozott laboratórium a MIT-en.
    Ebben az évben a MIT Servomechanisms Laboratory bemutatta a számítógép vezérelt gyártást.
  • 1960. Használatba léptek az elektronikus számítógépekkel vezérelt első ipari robotok. Megrendezésre került az első konferencia a bionikáról, azaz a biológiai elektronikáról.
  • 1961. Az első ipari robot munkába állt a General-Motors-nál.
  • 1962. Megalakul az első ipari robotok gyártására szakosodott vállalat, az Unimation.
  • 1964. Megszületik a számítógépes egér első prototipusa, mely bár nem része a mesterséges intelligencia kutatásnak, de nagy előrelépés a számítógépek használata terén.
  • 1965. Elkészül az első szakértői rendszer, mely DENDRAL névre hallgat.
  • 1966. Megszületik ELIZA, egy interaktív program, mely tulajdonképpen az első chat-robot.
  • 1970. A kaliforniai Stanford Kutatóintézetben kifejlesztették Shakey-t, az első mozgó robot melyet mesterséges intelligencia kontrollált.
    Ebben az évben Joel Moses bemutatja a szimbolikus érvelés hatékonyságát az első sikeres tudás rendszer alapú programjában, melyet Macsyma-nak nevez el.
  • 1971. Általános használatba kerülnek az első mikroszámítógépek.
  • 1977. Kifejlesztették az első félvezető alapú alkatrészeket. Azóta is számos elektronikai eszköznél használják őket fényérzékelőként, például kézikamerákban és digitális fényképezőgépekben.
  • 1978. A Texas Instruments Inc. bemutatta a Speak & Spell beszédtanító szerkezetét. Ez volt az emberi hang első elektronikus verziója, melyet chipen tároltak.
  • 1980. Amerikában az ipari robotok forgalma meghaladja az évi 100 millió dolláros értéket.
  • 1981. Elkészült az első IBM típusú személyi számítógép. A Microsoft cég szoftverével ellátva a rendszer világszerte az asztali számítógépek egyik mértékadó szabványává vált.
  • 1984. Az Apple Mcintosh számítógép bevezeti a 'mutass rá és kattints' rendszerű grafikus felhasználói felületet, amit kifejezetten a számítógép használatának megkönnyítésére alakítottak ki. Később a Windows ért el komoly sikereket, bár az Apple Mac az 1980-as és 90-es években is megőrizte piacvezető szerepét a grafikai és kiadói iparágakban.
  • 1986. Tudományos alapossággal először Donna Haraway definiálta a 'cyborg' fogalmát.
  • 1992. Az első CD megjelenése. Korábban elképzelhetetlen mennyiségű információ tárolása vált lehetségessé egyetlen műanyag lemezen.
    A Michelangelo nevű számítógépes vírus támadása a számítógépek szoftver-rendszerei ellen a világ minden részén.
    Alain Colmerauer kifejleszti a Prolog programozási nyelvet.
  • 1993. Walt Disney klasszikus rajzfilmjének a Hófehérkének digitálisan megtisztított változatával a számítógép belépett a gyermekfilmek világába.
  • 1996. A Honda P2 robotja tud járni, lépcsőkön le- és felmászni, és ha fel akarják lökni, képes felegyenesedve visszanyerni az egyensúlyát.
  • 1997. A Sojourner felfedező robot a Mars felszínén cirkált. Kiszámították, hogy minden egyes emberre 40 millió tranzisztor jut a világon.
    Ebben az évben a Deep Blue az IBM által kifejlesztett számítógép New Yorkban legyőzte Garri Kaszparovot.
  • 1998. Elindul a Deep Space I amerikai űrszonda. Fedélzeti Mesterséges Intelligenciája segíti a cél kiválasztásában, megközelítésében, majd leszállásában az Eros kisbolygón.
  • 2005. Mesterséges Intelligencia által vezérelt katonai repülőgépek hadrendbe állítása.
   
Lafoxka a mesterséges intelligencia kutatás eredményeképpen jött létre. A mesterséges intelleigencia, vagy mesterségesen létrehozott tudat általi intelligens viselkedésmód. A mesterséges intelligencia kutatása több éves múltra tekint vissza. A mesterséges intelligencia kutatása az intelligens viselkedéssel, tanulással és ezen viselkedésformák gépi adaptációjával foglalkozik. A mesterséges intelligencia kutatása olyan tudományággá vált napjainkra, mely a valós élet problémáira keresi a választ. Lafoxka a kutatás egyik lépcsőfokán helyezkedik el. Hogy ez a lépcső magasan vagy alacsonyan van-e, azt a felhasználók maguk döntik el. A mesterséges intelligencia kutatás megkezdődött, és roham léptekkel halad...
 
 

 

Játssz velem!

 

Lafoxka a mesterséges intelligencia kutatás eredményeképpen jött létre Érdekel a mesterséges intelligencia kutatás? Tájékozódj nálunk! Megtudhatod, hogyan készült Lafoxka, ha rákattintasz a minden ami MI gombra MI=Mesterséges Intelligencia Mit kell tudni a mesterséges intelligenciáról? Itt megtalálod ! Meg akarod ismerni Lafoxka robot-társait? Ők is a mesterséges intelligencia kutatás eredményeképpen jöttek létre. Lafoxka =mesterséges intelligencia kutatás eredménye A mesterséges intelligencia kutatás és annak eredményei Több film készült az MI témáról. MI=AI AI=MI Artificial Intelligence=Mesterséges Intelligencia Mesterséges Intelligencia=Artificial Intelligence

Országos Adatbank Kreatív weblap ötletek Saját chat-robot. Bérelhető webáruház